Przydatne informacje · Przepisy Cb-radio
Przepisy Cb Radio
Nigdzie w Europie używanie sprzętu CBprzez kierowców nie jest tak popularne jak w Polsce. Na co zwrócić uwagę, zabierając radio za granicę? W których krajach trzeba się liczyć z problemami w razie policyjnej kontroli?
Moda na CB-Radio przeminęła w zachodniej Europie jakieś 20 lat temu. Poza Polską w samochodach korzystają z niego kierowcy TIR-ów oraz garstka pasjonatów. Wyjeżdżając za granicę z potężną anteną na dachu, trzeba uwzględnić fakt, że będzie ona wzbudzała prawdopodobnie duże zainteresowanie, i to nie tylko wśród przechodniów – może zwrócić również uwagę tamtejszej policji.
W większości krajów europejskich używanie sprzętu CB zgodnego z unijnymi normami jest legalne. Do wyjątków należy Austria, gdzie wolno korzystać wyłącznie z urządzeń przeznaczonych na tamtejszy rynek, a działających tylko w modulacji FM. Używanie i przewożenie innego sprzętu, grozi karami i konfiskatą urządzeń.
Na forach internetowych nie brakuje wprawdzie relacji użytkowników, którzy twierdzą, że wielokrotnie przejeżdżali przez Austrię z anteną na dachu i nigdy nic się nie stało, jednak naszym zdaniem nie warto bez potrzebyryzykować.
W Szwajcarii, Hiszpanii i we Włoszech używanie CB-Radia wymaga wykupienia specjalnej licencji. Teoretycznie ograniczenia te dotyczą jedynie mieszkańców tych krajów, ale zdarza się, że tamtejsi policjanci żądają okazania dokumentów zakupu również od podróżnych.
Radzimy zdjąć z dachu antenę w czasie wyjazdów na Ukrainę. Nikt, łącznie z tamtejszymi urzędami, nie wie tak naprawdę, jakie są przepisy dotyczące używania CB przez turystów, co tamtejsza milicjai straż graniczna wykorzystuje jako pretekst do karania obcokrajowców mandatami. Zresztą używanie CB na Ukrainienie jest wcale przyjemne, bo częstotliwości te wykorzystywane są do łączności przede wszystkim przez tamtejsze korporacje taksówkowe.
Wyjeżdżającym do innych krajów radzimy zabrać ze sobą dokument potwierdzający zgodność radia z przepisami europejskimi, czyli homologację lub tzw. deklarację zgodności. Na urządzeniu powinien znajdować się znak „CE”. Urzędowy dokument ułatwia dyskusje z zagranicznymi policjantami, którzy mogą po prostu nie wiedzieć, co to za sprzęt.
Informacja praktyczna: za granicą polscy kierowcy korzystają najczęściej z kanału 28, żeby nie zakłócać rozmów miejscowych użytkowników CB.
Źródło autoswiat.pl